۲۲ مهر ۱۳۹۸
مهر ۲۲, ۱۳۹۸

نگذاریم کودکان چاق شوند!!

مهر ۲۲, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

نگذاریم کودکان چاق شوند!!

آیا کودک شما نیز در حال اضافه وزن است،شما باید با روش هایی که در این مقاله گفته شده است،مانع از این کار شوید. چاقی و افزایش وزن از مشکلات و پیامدهای زندگی نوین است.به عبارتی دیگر افزایش وزن از تبعات مدرنیزه شدن زندگی افراد است،در این میان آنچه که رشدی روز افزون داشته است،روند افزایش وزن و چاقی در گروه‌های سنی کودک و نوجوان است که نگران کننده و قابل تأمل است.

کودک چاق

تغذیه نادرست و کم تحرکی،فاکتورهایی مؤثر در ایجاد چاقی هستند. تغذیه نادرست با واژه علمی «سوء‌تغذیه» صرفاً به معنی کمبود دریافت کالری و ریز مغذی‌های سالم نیست بلکه به مفهوم دریافت نامناسب آن اعم از بیش مصرفی یا کم مصرفی است.از یک سو دریافت بیش از نیاز مواد غذایی و از سوی دیگر نداشتن تحرک کافی، باعث ایجاد اضافه ‌وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان می‌شود.

اردلان سلکی روانشناس بالینی، ازدیاد وزن کودکان و نوجوانان را یکی از مشکلات عمده‌ای می‌داند که آنان را در سال‌های بعد دچار اختلالات و نارسایی‌های جسمی، روانی و اجتماعی می‌کند.

وی اظهار می‌دارد، بیماری‌های قلبی- عروقی، بیماریهای مربوط به استخوان‌ها و مفاصل، بالا رفتن فشار خون، کلسترول و قند خون، بی‌تحرکی، ضعف قوای جسمانی، بیماری‌های تنفسی مانند: آسم، دیابت و نارسایی‌های غددی، بلوغ زودرس، ناراحتی‌های روانشناختی مانند افسردگی، انزوا‌طلبی،ضعف خودپندار،و غیره از عوارض چاقی است که عموماً شروع آن از دوران کودکی است.اختلالات بیولوژیکی مانند بیماری‌های تیروئیدی یکی از مهم‌ترین علل چاقی در کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

* کم تحرکی و عدم تحرک،و مصرف مواد غذایی اضافه بیشتر از سوخت و ساز مورد نیاز بدن کالری جذب کرده و کم تحرکی موجب انباشته شدن مواد کالری‌زا در بدن فرد می‌شود.

پر خوری

* عوامل روانشناختی مثل عدم خویشتنداری و مراقبت از خود،که کمتر به آن توجه می‌شود، هم عمده‌ای را در این خصوص به خود اختصاص می‌دهد.

* اشتهای کودک را در نظر بگیریم؛ لازم نیست حتماً غذایش را تا آخر بخورد پس به اجبار به او چیزی نخورانیم.

* سعی کنیم خوراکی ها و شیرینی های پر کالری را برایش فراهم نکنیم.

* چربی غذای کودک باید در حد طبیعی،یعنی۳۰ درصد کالری مصرفی یا کمتر باشد. او را به خوردن شیرینی ها و خوراکی های پر چربی عادت ندهیم.

* سبزیجات تازه و میوه ه را در اختیار او قرار دهیم و دقت کنیم که حداقلی را که نیاز دارد، مصرف کند.

* با او بازی کنیم، راه برویم و بدویم تا از بودن در کنار خانواده و فعالیت کردن لذت ببرد، همچنین او را به شرکت در بازیهای کودکانه و فعالیتهای گروهی تشویق کنیم.

* به عنوان جایزه، شکلات و شیرینی به او ندهیم.